Je bent hier:
Film 531 keer bekeken (meting gestart op: 27-03-15)

Like onze FB en blijf op de hoogte

Kampen

Het Kamperlijntje is de benaming van de spoorlijn Zwolle -- Kampen, een gedeelte van de spoorlijn Utrecht - Kampen, de Centraalspoorweg.
Het 12 kilometer lange traject heeft thans slechts twee stations: Zwolle en Kampen. De reis tussen beide stations duurt ongeveer tien minuten. De lijn wordt geëxploiteerd door de Nederlandse Spoorwegen (met dieseltreinstellen van het type Buffel) en mede gefinancierd door de provincie Overijssel en de gemeenten Zwolle en Kampen. Tussen 2012 en 2014 zou de lijn worden geëlektrificeerd, zodat er elektrische trams zouden kunnen gaan rijden. Doordat de aanbesteding van de concessie tot tweemaal toe is mislukt, ziet het er niet naar uit dat dit plan zal worden uitgevoerd. | Het lijntje is oorspronkelijk aangelegd als onderdeel van de Centraalspoorweg, van Utrecht naar Kampen via Amersfoort en Zwolle. Het lijngedeelte Utrecht -- Amersfoort -- Hattem werd geopend in 1863, Hattem -- Zwolle met de overbrugging van de IJssel in 1864. Doordat de Mastenbroekerpolder onder water was gelopen, werd het traject Zwolle -- Kampen pas in 1865 in gebruik genomen. De kosten voor de aanleg werden deels gedragen door de NCS en deels door de toenmalige gemeente Kampen. De gemeente Kampen legde circa ƒ 300.000 in. Voor deze gigantische som geld, die bijna de helft van de investeringen dekte, werd er anderzijds afgesproken dat de treinen uit Utrecht altijd door zouden lopen naar Kampen. Dit leverde in de praktijk problemen op, doordat men vanwege de indeling op het station Zwolle zou moeten kopmaken. Dit was niet vreemd voor station Zwolle, tot de samenvoeging van de Staatsspoorwegen en de NCS was het een dubbel kopstation, voor de richtingen Station Kampen -- Station Utrecht Centraal en Station Arnhem -- Station Leeuwarden. Al snel werd de lijn gesplitst in twee aparte gedeelten Kampen-Zwolle en Zwolle-Utrecht. In 1930 werden de diensten op het lijntje al veelvuldig aangeboden: per dag reden er 50 treinen heen en weer tussen de Hanzesteden.[2] De scheiding van de treindiensten werd onomkeerbaar toen de lijnen geëlektrificeerd werden: in 1942 Utrecht -- Amersfoort en in 1952 Amersfoort -- Zwolle. Het Kamperlijntje werd niet geëlektrificeerd en werd dus een los lijntje met dieseltractie. Tussen 1960 en 1964 werd het Zwolle-IJsselkanaal gegraven, waarover een stalen vollewand-liggerbrug werd gebouwd. | De trein vertrekt op station Zwolle vanaf de onoverdekte sporen aan de westkant van het stationscomplex (aan de rechterkant van spoor 1, staande op het perron van spoor 1, kijkende naar de sporen). In het andere eindpunt Kampen halteren de treinen zo'n 4 minuten bij het oude monumentale station Kampen, dat het perron deels overkapt. Het station van Kampen heeft twee sporen, maar het tweede spoor wordt niet gebruikt en is slechts te bereiken door handmatig een vergrendeld wissel om te zetten. In de tijd van stoomtractie werd het tweede spoor nog wel gebruikt, het perron ervan was zelfs overkapt. Het stationsgebouw van Kampen heeft een stationshal, die momenteel niet wordt gebruikt. Het station heeft wel een Servex Kiosk-winkel, die is gevestigd in de oude stationsrestauratie naast de stationshal.
Tot 1933 stopte de trein bij de halte Mastenbroek en tot 1970 - na de demping van de Willemsvaart - bij de halte Zwolle Veerallee.
Holland Railways: Zwolle - Kampen (Kamperlijntje)
OnderwerpTrein
Jaartal2010 tot heden
AuteurSpoor 4 Video
Geplaatst doorKampen Films